Choroba zwyrodnieniowa stawu kolanowego – Gonartroza

Artroza- choroba zwyrodnieniowa stawów. Choroba zwyrodnieniowa stawów jest najczęstszą chorobą układu ruchu. Gonartroza (artroza kolana) powstaje w wyniku zaburzenia jakości jak i ilości chrząstki stawowej, której zadaniem jest amortyzowanie ruchów stawu i umożliwienie przesuwania się powierzchni stawowych. Zmianom w obrębie chrząstki stawowej towarzyszą zawsze zmiany i uszkodzenia inne struktur stawowych – samych kości tworzących staw, ale również łąkotek, torebki stawowej, więzadeł, ścięgien i mięśni. Przyczyny powstawania zmian zwyrodnieniowych możemy podzielić na: pierwotne: czyli powstające wraz z wiekiem wtórne:związane z wrodzoną nieprawidłową budową stawu (koślawość, szpotawość),  związane z przebytami urazami, otyłością, chorobami zapalnymi czy w przebiegu innych chorób jak na przykład: RZS, toczeń układowy, cukrzyca,dna moczanowa i inne Objawy choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego: narastający ból, sztywność stawu trzeszczenia przy ruchu zniekształcenie obrysów stawu i osi stawu ograniczenie ruchomości. pogorszenia chodu po płaskim i po schodach okresowe wysięki w stawie występowanie torbieli Bakera w dole podkolanowym (z tyłu kolana) Diagnostyka: w pierwszej kolejności badanie ortopedyczne (wywiad i badanie bezpośrednie) RTG stawu kolanowego w dwóch projekcjach (AP+ bok) , jest to badanie podstawowe !!! uzupełniająco USG stawu ew. dodatkowo badanie RM (rezonans), TK (tomograf) Leczenie: farmakoterapia: leki niesterydowe przeciwzapalne, leki sterydowe w postaci doustnej jak i w postaci injekcji okołostawowych i dostawowych, leki chondroprotekcyjne kwas hialuronowy w postaci injekcji dostawowych terapia PRP / osocze bogatopłytkowe fizykoterapia leczenie opercyjne: artroskopia, osteotomie korekcyjne, alloplastyka stawu (sztuczny staw kolanowy)